Skip to main content

يا رب يا عالى أنصرالسواحلية

مع أقتراب المبارة الفاصلة لتحديد بطل ابطال افريقيا بين النادى الجاهلى المصرى و النجم الساحلى التونسى اشتعلت حرب التصريحات و المقالات و التحليلات لظروف كلا الفريقين و فرص كل منهم فى التتويج ، كل الاهتمام انصب على لاعبى الفريقين و المدربين و طرق اللعب و ما الى ذلك ، اغفل الجميع جماهير اللتوال - النجم الساحلى - بأعتبارهم احد جماهير اقوى دولة فى مجال التشجيع الكروى فى افريقيا و صاحبة المركز المتقدم فى هذا المجال على مستوى الشرق الاوسط و الذى لا ينافسها فيه سوى اليابان و بعض دول جنوب شرق اسيا .
. قراءة سريعة فى شخصية مشجعى النجم الساحلى .
. مشجعى اللتوال مثلهم كمثل جميع مشجعى الفرق التونسية متعصبون منتمون الى اقصى درجة لفريقهم الحد الذى جعل جماهير الترجى بأطلاق مقولة ترجى يا دولة على اعتبار انهم يعيشون فى دولة نادى الترجى التونسى ، و بنظرة سريعة لشخصية المشجع اللتوالى فهو كأى مواطن منطقة ساحلية يشعر بالفخر و الاعتزاز و يعتبر نفسه مميزا عن باقى مواطنى دولته و لعل اقرب الفرق المصرية لفريق النجم الساحلى و جماهيره جماهير الأسماعيلى المصرى ، و يتضح هذا الشبه الواضح من موقف اندية القمة منهم بالرغم من امتلاكهم المواهب الكروية التى تجبر الجميع على احترامهم ، كذلك يشترك جماهير النجم و الاسماعيلى فى تميز كلمات اغانيهم و رفعهم لشعارات الثورة و جيفارا ليتميزوا بذلك على مستوى كل مشجعى افريقيا فى اتخاذ المناضل الوسيم كشعار مثل الكثير من روابط المشجعين بأوروبا .
. البريجيد روج و غزو الالتراس لمدرجات النجم الساحلى .
. بدأت خلايا الأحباء فى مدرجات اللتوال او كما نطلق عليها فى مصر روابط المشجعين منذ نشأة النادى تقريبا و التى تذحف خلف فريقها فى جميع مبارياته و التى انحسر دورها فى الاونة الاخيرة امام مجموعات الالتراس او كما يحلو للتوانسة تسميتها بالفيراج ليقتصر دورها فقط على الحشد الجماهيرى بعدما تحول اعضائها لعضوية الفيراج بما يقدمه من فنون عالمية و طرق مبتكرة فى التشجيع الحديث ، و لعل اهم فيراج فى مدرجات الليتوال فيراج البرجيد روج الذى يتسم بالعنف و الدموية و التعصب لفريقه لأبعد الحدود .
. هل ستكون رحلة النادى الجاهلى نزهة كروية فى استاد سوسه .
. استبعد ذلك فوفقا لتوقعاتى المتواضعة و اتصالى ببعض جماهير الليتوال سيشتعل ملعب سوسه الذى يتسع لعشرين الف متفرج ليصبح قطعه من الجحيم للاعبى الجاهلى المصرى ، خاصه و انهم النادى الافريقى الوحيد المنافس للجاهلى على لقب الشياطين الحمر .
. اما و ان كنت من مشجعى الجاهلى المصرى و تود من باب الفضول معرفة ما سيتعرض له فريقك من هتاف أهو مثال صغير .
. لاحظ الاستماته فى الغناء و الهتاف و كلمات الاغنيه و طبعا اصوات الصواريخ و المتفجرات فى الخلفية .
. و دة جزء بسيط من اللى عملوه فى نادى الهلال السودانى فى الدور قبل النهائى .. لاحظ تكرارهم لجملة هانهزو اللاكوبا يعنى هانرفع الكاس مع ملاحظة ان مباريات الدور قبل النهائى دائما لا تلقى نفس الاهتمام بالمباراة النهائية من باب التشاؤم لدى الالتراس

Comments

  1. بس والله من غير تحيز خالص مافيش زى جمهور الزمالك
    جمهور كان بيملى الاستاد ويهزه واللعيبه كل ماتش بتنكد عليه مش زى الجاهلى اول مابيقع ماحدش بيعبره

    ReplyDelete
  2. بس بسم الله ما شاء الله عليك يا ابنى

    و الله على صغر سنك بس موسوعة و معلوماتك هايلة فى كذا مجال

    ربنا يحرسك بجد

    ReplyDelete
  3. يا ابنى انت بتثبتلى فعلا ان انظف و اكتر ناس مثقفة فى البلد هما الزملكاوية

    و يا رب انصر السواحلية

    ReplyDelete
  4. مش حانرد عليك مراعاة للظروف الفسية المثقفين !!!!!!!!!!!!!!!!
    طبعا لازم نقدر مشاعرك لما الأهلى يلعب على بطولة أفريقيا وفى نفس اليوم الزبالك حيلعب مع المصرى على المركز السادس
    يا عم خليك فى فريقك الــــسـابـــــع

    ReplyDelete
  5. يا ابنى انت بتثبتلى فعلا ان انظف و اكتر ناس مثقفة فى البلد هما الزملكاوية

    احا
    أحا
    أحاأحاأحا أحا أحا أحا أحا أحا أحا يا جدعان هو كل اللى هنا بضان اوى كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ReplyDelete
  6. ايوة كل اللى هنا بضان زى امك

    ReplyDelete
  7. الكلاب تعوى والقافلة تسير

    دة عشان الجمهور المثئف

    ReplyDelete
  8. و بعدين مشاعر ايه يا ابن الهبلة
    انا باكتب عن جماهير و ثقافة تشجيع عمر ما اهلك هايتعلموها

    ReplyDelete
  9. تعرف أنك واد أبن متناكة وامك شكلها أتزانقت فيك فى ماتش الاهلى بتاع 6
    كس امك يا أبن المتناكة يا معرص حظ ميتين امك أن سبت البلد للمتناكين اللى شباهك وقاعد فى دبى اللى عمر ما يعرفو يدخلوها
    يا متناك انت أخرك جمصة يا أبن العرص

    ReplyDelete
  10. من الواضح ان الاخ كاتب المقال هو نتاج واضح لحوادث الاتصال الغير شرعي لبض السيدات المنحرفات اللواتي يفضلن انهن يتناكو من رجال اجانب عن رجال اهل البلد وكل ذلك ادي الي ظهور الحنين للتوانسة وتشجيعهم وتمنيات الفوز لهم من ذلك الشيء الغير شرعي ولذلك اود ان اقول له يا ابن المتناكة يالي امك بوابة بلاش تتطاول علي اسيادك واوعي تنسي ان امك لسة بردو بوابة عند اسيادها الاهلوية ميرسي

    ReplyDelete
  11. من حقك طبعا تشجع اى فرقة تحبها
    انا برضة بصراحة يعنى، عمرى ما إتمنيت إن الزمالك يكسب أو يفوز فى أى ماتش
    و الحقيقة ما بيخيبش أملى
    :)))

    بس أحلى حاجة فى كورة شمال أفريقيا عموما المشجعين، و أحلى حاجة فى تونس إنهم عندع أكتر من فرقة بتنافس، دى حاجة كويسة اهو الواحد ميزهقش يا راجل من كتر البطولات

    المهم يا عم، شجع النجم، شجع الصفاقسى، شجع اى حد، المهم مين فى الآخر حيكسب؟!!
    أقابلك بقى بعد الماتش أعكنن عليك شوية
    :))

    تحياتى

    ReplyDelete
  12. يا بهايم انا باتكلم عن فن عالمى بيتعمل و انتوا لسه قاعدين قدام التليفزيونات بتقولوا اووه يا ابو تريكة


    كسم جهلكم بجد انتوا بهايم فعلا

    ReplyDelete
  13. مين اللى بهايم يا بن الشرموطة يا عرص
    هو عشان أمك أتناكت فى تونس يبقى فن عالمى؟
    كان لية حق بيسو لما قال أنك صاحب بضااااااااااان

    ReplyDelete
  14. جاهل

    ربنا يشفيك يا ابنى اكتر من كدة امراض و ربنا بيزيح

    ReplyDelete
  15. جاهل

    ربنا يشفيك يا ابنى اكتر من كدة امراض و ربنا بيزيح

    ReplyDelete
  16. جاهل

    ربنا يشفيك يا ابنى اكتر من كدة امراض و ربنا بيزيح

    ReplyDelete
  17. هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها
    انت زعلت عشان كشفنا حقيقتك ؟؟!!!!!
    أصل الصراحة حلوة يا بضاااان

    ReplyDelete
  18. يا سلام على البضان مدام انا مطلع دين ابوكو كدة

    ReplyDelete
  19. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    فله يا رجاله الحياه حلوه اوي بس بلاش نبص تحت رجلينا خلي الزملكويا ديما رسمين الحلم الجميل اللي عمروا ميتحقق علشان عليه حارس عفريت اسمو النادي الاهلي العظيم
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    حبيبي يا جيمي

    ReplyDelete
  20. طبعا كالعادة معدلات الشتايم بترتفع لدرجة خرافية فى التدوينات اللى فيها كورة ،فريحت نفسى ومقرتش التعليقات
    عارف مرة واحد نصحنى او زعقلى بمعنى اصح وقاللى نكد نكد نكد انتى مش هتتوبى ابدا؟
    يا بنى الكورة دى موراهاش الا وجع الدماغ ريح نفسك منها انت مش زى الناس اللى محتاجين بديل للوطن ينتموا اليه فبينتموا للاندية الكروية
    عموما ، ياسيدى طالما يبسطك ان الاهلى يخسر فليخسر واذا كان يبسطك ان الزمالك يكسب .....بالرغم من صعوبة الامر وبالرغم ان الامانى مش كفاية بس يا سيدى يا رب يكسب وقبل ما تشتم انا ولا اهلاوية ولا زملكاوية انا مبحبش الكورة اساسا

    ReplyDelete
  21. كل ما اقرا كومنت احس بتدهور مستوى الحوار ووصوله لمستوى متدنى جدا وكل ذلك بسبب قطعه مطاط منفوخه بالهواء يلهث ورائها 22 رجل بالغ يانع يملك عقلا يفكر به
    المهم بقى
    الاهلى سيد الكل يا حلوين مش هاقول يا معرصين علشان عيب

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

كيف تصبح أوتاكو: عاشق مسلسلات الأنمي اليابانية

بداية إن كنت تعتقد أن مسلسلات الانمي اليابانية للصغار فقط، فيجب عليك أن تعيد وجهة نظرك هذه بالكامل، وإن كنت تعتقد أن هناك نوع واحد من المسلسلات فأنت حتماً لا تعرف شيئاً عن الانمي، وعليه أرجو منك بداية من الأن وقبل استكمال القراءة، أن تمحي كل أفكار مسبقة وتبدأ من جديد مع هذه السطور. سأقسم المقال إلى جزئين الأول حول صناعة الانمي نفسها، وأنواعها وأهم أنظمة العرض، وتقسيم المواسم، بالإضافة إلى شرح مصطلحات يابانية مهمة في عالم الأوتاكو. الثاني حول جمهور الانمي نفسه وما يمارسه من أنشطة وتجمعات وفنون مختلفة، وأهم المواقع ومجتمعات المحبين ووسائل المشاهدة المترجمة على الإنترنت. قبل البداية يجب أن تعرف أن كلمة أوتاكو Otaku، والتي تعني "مهاويس" مسلسلات الأنمي اليابانية، بالرغم من وقعها الجيد خارج اليابان، حيث يستخدمها الجمهور للتعبير عن حبهم لهذا النوع من الفنون، إلا أن الوضع داخل اليابان مختلف تماماً، حيث يُشار بها إلى مهاويس ومجانين هذا الفن الذي أضاع حياتهم وشبابهم، وأنهم مجرد حفنة من المجانين، بالرغم من هذا التاريخ الكبير للانمي في اليابان، وضخامة حجم الإنتاج في هذا

دواير

Photo By : Gemyhood Date and Time (Original): 2009:09:14 06:47:31+03:00 Camera: Canon PowerShot S5 IS Creator Tool: Adobe Photoshop Lightroom Lens: 6.0-72.0 mm   Focal Length: 21.3 mm   Location : My old apartment @ Emad el Din , Down Town  

صنعة بلادي .. تلفزيون الواقع في خدمة الصناعات اليدوية التقليدية

امتلك شغفا لا بأس به، بكل ما يتعلق بالصناعات اليدوية التقليدية في عدد من البلدان والثقافات المختلفة، ودائما ما كنت اشعر بالحسرة فيما يتعلق بمصر في هذا الإطار .. منذ عدة سنوات عملت علي تحقيق صحفي حول الصناعات التقليدية في مصر، اغلب اسباب التدهور التي ذكرها الصناع، ترجع الي انعدام دعم الدولة لهم ولحرفهم وصناعتهم، وهجوم المنتج "الصيني" الاقل جودة والارخص سعرا، اضافة الي عزوف الشباب عن امتهان هذه الحرف التي اصبحت موضة  قديمة!، والعديد من الاسباب المرتبطة بإرتفاع اسعار الخامات الاساسية الخ وقتها كنت احاول ربط كل هذا مع الصعود الواضح لسوق جديد للصناعات اليدوية "الحديثة" اختار صناعها الشباب الانترنت لتسويق منتجاتهم عبره، والتي تتركز بشكل اساسي علي كل ما هو "كوول" وغير "تقليدي" ، وقتها كان عندي من الغضب الكافي لكره كل شيء .. كل هؤلاء من الممكن ان يتعاونوا فيما بينهم.. الصنعة والحرفة والتسويق الجيد الحديث وآلياته التي اصبحت مجانية وسريعة وتنتظر كل ماهو "موضة"، اضافة لإعلام منتشر بشكل واسع، وجمهور  متعطش لمشاهدة كل ما هو مختلف، وكل مايع