روح يا زمالك قلبى و ربى غضبانين عليك


نفسى أفرح مرة ... و لا بلد مفرحانى و لا رئيس دولة حاكمنى مفرحنى و لا فريق بشجعه نصفنى ، أعمل ايه بس عمرى ما حبيت حاجة و لا شجعت حاجة و رفعت راسى أبدا ، و كالعادة هالاقى الف واحد جهلاوى فاشخلى ضبه قوى و عاملى فاهم فى الكورة و يقولى ابو تريكة ... أبو تريكة ... حاجة تقرف . أجرت احدى القنوات الفضائية لقائا مع المهندس ممدوح عباس رئيس النادى الزمالك قبل بداية المباراة و كان ختام الحوار سؤال .. أخر كلمة توجها لكل الزملكاوية يا أستاذ ممدوح يرد و قد طفح الكيل .... أنا عملت اللى عليا ، و كأنه يسوق المبررات حتى قبل ان تبدأ المباراة . منذ ان جائنى خبر التعاقد مع المدعو كرول قبل ان ينشر الخبر فى وسائل الاعلام و انا أستعد لموسم زى الهباب فكرول لا يصلح سوى مدرب لرفع اللياقة البدنية و أكتشاف المواهب يعنى دة بالكتير قوى عليه نشغله فى قطاع الناشئين . ان تسعد الجماهير الجهلاوية بالفوز فهذا امر وارد ولكن ان تسعد بفريق من الفراخ المزعورة المنكمشة داخل منطقة جزائها و قد زحمت وسط الملعب باللاعبين و كأن الزمالك يلاعب الترسانة و لا البلدية ، فده أمر وارد برضو فى ظل جهل المشجعين الحمر
.
هتف الهنود الحمر ضد شيكابالا و سبوه بأمه لربع ساعة متواصلة ، و الغريب ان مفيش و لا واحد من مدعى الاخلاق من محللى الفضائيات علق على الموضوع ... ياترى هانشوف عقوبة ؟؟؟ أعتقد انها هاتكون على شيكابالا مع وجود اتحاد كورة بيفهم بمؤخرته
. أحاول الاتصال بعبد الواحد السيد علشان اواسيه و أخفف عنه .. بس قافل موبايله معلش يا وحيد نادى يكسف يا ابنى بس هانعمل ايه . ابو العلا .. كنت أكثر من عرص بصراحة ، فتح الله .. ما خزلتنيش لما حضنتك مرة و انت فى المحلة و قلتلك هاتبقى نجم الزمالك ، عبد الحليم .. خسارة أشتم أمك الغلبانة ، وسام العابدى .. أبوس ايدك انسى لعب تونس ، مجدى عطوة ... الله يحرق كل المدربين اللى ركنوك قبل كدة ، غانم سلطان ... مع انى مش بحبك على المستوى الشخصى بس أبتديت أقتنع بمستواك ، أسامة حسن ... لعيب جاسوس و أبن وسخة و كل اللعيبة بتكرهك و حتى الجماهير بتكرهك و أخدت فرصة يا أخى أتفو على اللى أدهالك ، أحمد مجدى ... مع انه مش مركزك بس كويس انها جت على قد كدة
Mohamed ABADY Gemyhood محرر المدونة

Mohamed ABADY [a.k.a @Gemyhood] is an Egyptian Blogger and Published Author since 2005, Music Curator, New Media Expert-Trainer, Comics and Hiphop Artist.

33 comments:

  1. hardluck...we mesh ha2ol 7aga tania

    ReplyDelete
  2. asl e7na henod we malnash feha we mawselnash lel tafker el abkary we el fahm el motlak lel kora zayak

    ReplyDelete
  3. لازم كل لعيبة الزمالك يتحولوا لنيابة امن الدولة بتهمة تكدير مزاج الزمالكاوية و العكننة عليهم

    ReplyDelete
  4. لما مشجعين النادي الاعظم صاحب الرايات العاليه " الاهلي" يتحمسوا و يشتموا فراخكم المبلوله ( قصدي لاعيبتكم) يبقى حرام
    و لما انتوا تشتموا في ابوتريكه مع التوانسه يبقوا التوانسه دول رجال و مجاهدين ؟
    عموما زيك وي كل الزملكاويه ضلاليه

    مش هتكلم في الكوره بس جاهلى هنود حمر اي كلام اهبل من بتعكم اللي مبتقدروش إلا عليه دا
    مش مهم برضوا إحنا الابطال العظام بواقع نتائجنا و رضا الجماهير اللي تفخر بأهلاويتها
    الكلاب تعوي و الاهلي يفوز

    صباحك عسل يا عسل

    ReplyDelete
  5. oelnabi ya gemy tklem 3abdel monsef oe ttmen 3alih ba3d el goon rakam 25,by2olo dahro ta3bo awi ba3d goon abo trika,7ata mrato btshtki oebt2ol eno mosh naf3 tani,sa7i7???

    ReplyDelete
  6. gmadaaaaaaaaaaaa moooot

    ReplyDelete
  7. برجاء المحاولة فيما بعد ....... ههههههههههههه مرة زمالكاوى اشترى كيكة لقا فيها ابوتريكة...... هههههههههههههه

    ReplyDelete
  8. هل ممكن الحمار يبقي حصان؟ قبل كده قولت ان الزمالك عامل زي حمار بيحلم في يوم يبقي حصان

    ودلوقتي بقول الزمالكاويه لسه برضه عندكم أمل في الحمار؟

    هاهاهاهاهاها

    عمر الحمار ما هايبقي حصان ولا في الاحلام يا زمالكاويه

    والمعترض يثبت في الملعب وهانشوف الدوري لمين

    وانشاء الله للاهلويه
    عارفين ليه علشان احنا لعبيتنا رجاله
    وادارتنا محترمه
    ونادي محترم اوووي

    لما يبقي ناديكم كده يبقي ساعتها الحمار بقي
    حصان

    ReplyDelete
  9. بذمتك ترقيصة ابو تريكة مافرحتكش؟ ولا حتى ضحكت من قلبك؟
    يا عم دة الاخ كوسة خرج برة كادر الكاميرا

    ReplyDelete
  10. الجائزة الكبري
    جاوب واكسب بواب زملكاوي
    كم مدرب درب الزمالك من بعد مجيء الرهيب جوزيه
    1-7
    2-13
    3-25
    ما تنساش اتصل علي 61616161

    ReplyDelete
  11. كل إنسان له حرية إرادة وإختيار وعنده عقل يساعده على تحديد ما يريده فى حياته... المشكلة تكمن إذا ما أخطأ هذا البنى آدم فى إختيار معين وبقى على هذا الإختيار طيلة حياته، بحجة إن هذا الإختيار الخاطئ أصبح قدره المحتوم الذى لا يمكن الهروب منه!!
    ماذا تقولون عن إنسان يعرف تمام المعرفة أنه يعيش جزءاً من حياته مبنياً على اختيار خاطئ، ولا يقوم بتصحيح هذا الخطأ لأنه قبل الوضع كأنه قسمته ونصيبه فى الحياة؟؟؟ (بالرغم من إمكانيته من فعل ذلك لأنه بشر ذو حرية إرادة!!)
    والأدهى من ذلك أنه يدافع عن خطأ إختياره ذاك بجرأة عجيبة ويعطيها المبررات والحجج الواهية، ويحاول إيهام كل من حوله أن هذا الاختيار صحيح ولا يندم على فعله!!!
    من المؤكد أنكم إما ستتهمون هذا الشخص بالعند غير المنطقى وأنه معقد نفسياً، أو ستأسفون عليه وعلى حالته المستعصية التى جعلته يعذب نفسه بنفسه طوال حياته...

    ملخص فكرة موضوعى وببساطة هو الآتى: ما الذى يبقى الزمالكاوى على تشجيع ناديه، طالما ليس عنده حتى سبب واحد وحجة واحدة منطقية معقولة مفهومة تبقيه على هذا الحال؟؟؟؟؟؟؟

    أرجوكم لا تتسرعوا فى إتهامى بالإفتراء على الزمالك ومشجعيه أو بأن ما أقوله عبارة عن رأى خاطئ من الأساس لشخص "......." (ضع مكان النقط ما تريد من وصف سلبى)، فقط أستسمحكم بقراءة موضوعى لآخر حرف لتكتشفوا أن ما أقوله ليس مجرد رأى يحتمل الصواب أو الخطأ، بل هو فكر محترم مبنى على أساس منطقى مثل الحساب 1 + 1 = 2 (لكل من يظن منكم أن كلامى ملئ بالأخطاء أو السفسطة أدعوه أن يأخذ موضوعى ليس كرأى بل كفكر ومنطق لا يرد عليه إلا بفكر ومنطق مثله)
    ما يجعلنى أتكلم بهذه الثقة هو إنى عندما رددت هذا الكلام كثيراً، كان رد الفعل على كلامى هو إما الإقتناع به أو رفضه مع عدم إعطاء أسباب مفهومة ومعقولة تبرر هذا الرفض!

    ________________________________________

    تعالوا معاً نستعرض الردود المختلفة للزمالكاوى عندما يُسأل عن "زمالكاويته":

    " تشجيع الزمالك يميزك عن أى مشجع آخر. من السهل ركوب الموجة والإنقياد مع التيار عند إختيارك لتشجيع نادى فيكون إختيارك هو الأهلى، أما عندما تكون زمالكاوياً فأنت تميزت بإختيار الفريق المناسب مما يدل على إنك تفهم فى كرة القدم!!!"

    * هذا قد يكون رأى الزملكاوى فى مشجعى الأهلى، رغم أن الرد على كلامه قد يكون أن كل من أصبح زمالكاوياً فهو لسبب واحد من ثلاثة:
    1) وراثة عن شخص متعصب فى العائلة، فيصبح زمالكاوياً معتقداً أنه فى السليم...
    2) عند وحقد وغيرة وحسد وكراهية وغيظ وكمد وخنقة فى نادى إسمه الأهلى....كل ذنب هذا النادى إنه متفوق على جميع الأندية وخصوصاً الزمالك فى البطولات والتاريخ والنجوم والإدارة واللعب العالى الممتع...والجماهيرية الكبيرة بدون تأكيد!
    3) صدفة بسبب إنه وجد بعض أصحابه أو معارفه زملكاوية، فظن إن ذلك هو التشجيع الصحيح عندما يشجع الزمالك مثلهم...أو لأنه وجد الزمالك فى الأوقات القليلة متفوقاً على الأهلى، فقرر أن هذا النادى هو الأفضل دائماً!!!

    + "بالطبع الزمالك أفضل من الأهلى...دائماً ما تجد عند لاعبى الزمالك مهارة وحرفنة ولعب جمالى أكثر من لاعبى الأهلى، لأنهم يركزون على اللمسات الجميلة والمهارات الفردية التى تعطى طعماً للكرة!"

    * إذا لاحظنا، نجد أن الزمالكاوى فى رده قد قارن بين الزمالك والأهلى فى اللعب الحريف...وكفى!!
    ما رأيكم أن نقوم بمقارنة سريعة بين الأهلى والزمالك فى الآتى:
    1) عدد البطولات سواء مجتمعة أو محددة فى دورى أو كاس مثلاً.....الأهلى يكسب!
    2) تاريخ حافل بالإنجازات المشرفة محلياً أو إفريقياً أو غير ذلك.....الأهلى يكسب برضه!!
    3) عدد النجوم المحترمين قبل أن يكونوا عمالقة فى لعب الكرة.....الأهلى يكسب طبعاً!!!
    4) إدارة محترمة على أعلى مستوى تدير دفة النادى إلى الأفضل فى كل الأوقات.....ودى عايزة كلام؟ الأهلى يكسب!!!!
    5) اللعب العالى المهارى الممتع الواعد المتميز بالأهداف الكتيرة الملعوبة.....يا سيدى الأهلى يكسب!!!!!
    6) جماهيرية وشعبية جارفة فى مصر وخارجها تدعم ناديها بكل إخلاص.....ما قولنا الأهلى يكسب!!!!!!
    7) نتائج لقاءات الفريقين مع بعضهما مجمعة أو محددة فى الدورى أو الكاس أو إفريقيا.....من الآخر الأهلى يكسب!!!!!!!
    (ملحوظة: لأول مرة فى تاريخ لقاءات الفريقين نجد فريقاً لا يستطيع أن يفوز على الآخر طوال 8 لقاءات قمة متتالية....ولو راجعنا ما حدث للزمالك منذ 3 سنين...نجد 8 لقاءات مع الأهلى خلال 3 سنين فى الدورى والكاس وأفريقيا....7 منهم فوز للأهلى وتعادل سلبى وحيد!!)
    ما يثير الغيظ أنه بالرغم من إعتراف الزمالكوية بكل ما سبق من تفوق للأهلى على ناديهم، تجدهم باقين على حالهم، كما لو كانوا يعندون فى أنفسهم وهم معتقدين أنهم يعندون مع أندادهم الأهلوية!!!!

    + وتبقى الحجة "المكلكعة" الوحيدة التى يتمسك بها الزمالكوية بكل إستماتة وعجرفة ----->>>>
    "الزمالك فى دمى...أنا ولدت زملكاوياً وهو أصبح قدرى...لا يمكن أن أفارق الزمالك لحظة من عمرى لأنه توأم روحى...أنا مخلص للنادى مهما حصل له لأن هذا هو الإنتماء الحقيقى!!!!!"

    * حسناً يا أخى المخلص، خذ عندك هذا الكلام المطول......

    قبل الدخول فى الرد على هذه الحجة....لنتفق معاً على معنى الإنتماء لنادى كرة قدم....هل الإنتماء لنادى مثل الإنتماء للوطن أو للدين أو لشخص عزيز؟؟؟ بالطبع لا!
    حسناً، إذاً ما هو الفارق؟
    لو قولت لك عزيزى القارئ إن تغيير إنتماء ناديك أسهل بكثير من تغيير إنتماءك للوطن أو للدين أو لشخص عزيز، وإن هذه لا تعتبر خيانة عظمى أو خطيئة أخلاقية أو غلطة إنسانية بتاتاً على عكس خيانة الوطن أو تغيير الدين أو مقاطعة الشخص العزيز.......أكون على صواب أم على خطأ؟؟؟؟
    المهم، إتفقنا إن تغيير الإنتماء أو التحول لعدم الإنتماء من أساسه لنادى معين لا تعتبر غلطة أو خطأ على أى مستوى...إذاً هذا شىء لا يدعو للخجل والخزى ولا تستلزم تأنيب ضمير، لأنها أولاً أخيراً حرية شخصية لك، وتختارها لنفسك وفقط!
    ( للعلم، كلمة "إنتماء" تعتبر تضخيم ومبالغة لكلمة تشجيع، لذلك يجب ألا نأخذ الكلام حرفياً دون أن نفهم المعنى الباطن فيه)

    ربما يقول بعضكم "إنك عندما تشجع نادى فإن مشاعرك تكون متعلقة بمؤسسة لها كيان يتكون من عدة أشخاص يتغيرون من آن لآخر...وهذا يختلف عن علاقتك مع صديقك أو شريك حياتك!! لذلك يكون من الصعب جداً تغيير أو إنهاء علاقتك مع كيان النادى الذى تشجعه!!!"

    وجهة نظر فعلاً، النادى مؤسسة ذات كيان. لكن فات عليكم إن علاقتكم بهذا الكيان هى علاقة من طرف واحد، فى حين أنك مع كيان الصديق أو الحبيب ذات المعنى الأسمى والأعمق تكون العلاقة تتبادل فيها المشاعر مباشرة بين الطرفين! وللعجب، فالإنسان مننا يمكنه قطع علاقة الصداقة أو الحب لأسباب ما، فما بالكم بعلاقة تشجيع نادى كورة؟؟؟ لا يمكن بأى حال من الأحوال مقارنة علاقة المشجع مع ناديه بأى علاقة صداقة أو حب شخصى.

    نأتى للسؤال التالى، على أى أساس يبنى مشجع الكرة تشجيعه لفريق معين؟
    هناك أناس تختار تشجيع نادى معين لأنه نادى محافظتهم (منطقتهم) وبالتالى لا يمكن مجادلتهم فى كيفية إنتمائهم لناديهم، لأنه يمثلهم بالتحديد. ولذلك يعتبر إنتماءهم لنادى منطقتهم قريب الشبه من الإنتماء الوطنى....
    هذا الكلام ينطبق على معظم أندية مصر....إلا الأهلى والزمالك بالتحديد، لأنهم أندية غير متمركزة فى منطقة معينة لجمهور محدد، وبالتالى إنتماء النادى هنا يكون مبنى على قدرته على تمثيل مصر أفضل تمثيل مشرف وعلى أفضليته عن باقى الأندية ولو فى شىء واحد!
    أساساً والمفروض إن تحديد إنتماءك لنادى معين يتوقف على الاستمتاع بالرياضة فقط لا غير - بمعني إنك لن تلقى فى نار جهنم لو تخليت عن تشجيع فريقك - ولا ستستفيد منه اي شيء لا خير ولا شر....إلا الإحساس بالسعادة والمتعة والرضا من مستوى ناديك الذى تشجعه....فالموضوع كله رياضة لا اكثر و لا اقل....إذاً تشجيع أى نادى هو شعور عادى وليس شيئاً جوهرياً كما تظنون...من حقك التراجع فيه أو تغييره لأن هذا شعور يرتبط بمؤسسة أو بشر أنت تتابعهم لكن لا تتعامل معاهم من طرف لطرف مباشرةً!

    قد يقول البعض منكم "لماذا تأخذ التشجيع بهذه الجدية والحساسية وتبالغ فى الكلام عنها؟؟؟ التشجيع حرية شخصية وهى كما قلت ليس شيئاً جوهرياً!!!"

    سؤال وجيه. فعلاً التشجيع شىء بسيط وهو لا يستحق كل هذا الكلام، لكن يجب أن يؤخذ بعين الإعتبار أنه وسيلة للتفريغ عن الكبت والمشاكل التى نعيشها فى حياتنا. من هنا يصبح التشجيع مهماً لأنه أصبح جزء مؤثر لا يستهان به من حياتنا.
    فإذا كان التشجيع لا يؤدى وظيفته المطلوبة منه بل على العكس يزيد من همومنا وأوجاعنا وأحزاننا، فيجب أن نعالج هذه المشكلة بطريقتين...إما أن نبحث عما يتسحق تشجيعه ونستطيع عندئذٍ تفريغ كبتنا فيه، أو أن نلغى هذا التشجيع من قاموس حياتنا طالما لا نجد ما يستحق التشجيع!!


    ________________________________________

    من هذه النقطة ينبغى للزملكاوية أن يفكروا ويسألوا أنفسهم سؤال وجيه وخطير، هل إخترت تشجيع هذا النادى لأسباب حقيقية ومنطقية ومقبولة ومعقولة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    # كيف يا عزيزى الزملكاوى تخلص فى تشجيعك لنادى يفرحك بالكاد سنتين أو ثلاثة وباقى ال7 أو 8 سنين يهريك نكد وعصبية وضغط وسكر وشلل أطفال؟؟؟
    # كيف تشجع فريق لا يمتعك من أساسه بالكورة ولا يرضيك مستواه عندما تجد مستواه مرة فوق و عشر مرات تحت، ولا تعجبك نتائجه المهزوزة فى مبارياته فى الدورى؟؟؟
    # كيف تفتخر بنادى رأسه فى يوم من الأيام شخص إسمه مرتضى منصور "كتلة الكوارث والفضائح المتفجرة"؟؟؟ (هذا الشخص بمفرده أساساً يجعلك تكف عن تشجيع الزمالك لأن النادى وصل فساده إنه يجعل إنساناً مثل ذاك يرأس النادى....مرتين!!)
    # كيف تساند لعيبة تعبانة كحيانة لا تقدر الإنتماء الذى تكنه لهم ويبقى كل همهم هو الفلوس والشهرة، والإدارة لا تتصرف بحزم وبإحترام بل تزيد من المصائب بكوراث ومشاكل بالجملة؟؟؟
    # كيف تقف خلف ناديك وأخباره الفاضحة دائما تكسفك وتخجلك وتجعلك تستحى منه؟؟؟؟

    بأى حجة يا زملكاوى تنتمى لناديك الذى لا يستحق مساندتك له بعد كل هذه الحقائق المخزية لناديك؟؟؟؟؟
    _________________________________________

    ملحوظة:

    هدفى من هذا الكلام ليس دعوة لكل الزمالكاوية أن يصبحوا أهلاوية (فالأهلى يفيض بالجماهير العريضة ولا يفرق معه زيادتها، كما أنه من المستحيل أن يتفق جميع الناس على شىء واحد)، بل كل ما أريده من كل زملكاوى أن يعيد التفكير فى اليوم الذى قرر فيه تشجيع الزمالك، وهل كان ذلك لسبب وجيه ومنطقى أم لا، فإن وجده (وهو شىء مستبعد جداً بعد كل هذا الكلام فى موضوعى) فليقوله لنا جميعاً ويثبت على زمالكاويته، وإن لم يجد (وهو شىء وارد جداً) فيبقى أمامه إختياران لا ثالث لهما.... إما أن يغير تشجيعه لنادى آخر أفضل من الزمالك (وليس بالضرورة أن يكون الأهلى) وإما أن لا يشجع أى نادى لأنه لا يوجد النادى الذى يستحق التشجيع له!!!

    ممكن حد يرد ويقول:" لو على كلامك كده يبقى أسبانيا كلها تشجع ريال مدريد بس وإنجلترا تشجع مانشستر بس والعالم كله يشجع البرازيل بس!!"

    الرد على الكلام ده هو إنه أيوه صح مش لازم الكل يشجع الأحسن، لأن لو الناس إتفقت على سلعة واحد لبارت باقى السلع. أكيد لازم الجماهير تبقى موزعة بنسب معينة على الفرق لعمل تكافؤ بينهم... الكلام ده يمشى على أندية أوروبا لأنهم محترفين والمستوى بينهم متقارب ومافيش فروق شاسعة ما بينهم، واللى بيبقى على القمة مش بيقعد عليها لوقت طويل...إنما لو جيت تطبق الكلام ده على أهلى وزمالك تلاقى فرق شاسع بين الإتنين، والزمالك بيتظلم لما يتحط فى مقارنة مع الأهلى ويسموه "القطب الثانى" ويسموه مباراته مع الأهلى "مباراة قمة"، بكده مايكونش فيه تكافؤ من أساسه!!!
    بس مش معنى كده إن الحل هو إن كل جماهير الزمالك تروح الأهلى، لأ مش كده! أنا بأخاطب الزمالكاوية اللى لسه فيهم عقل - الله أعلم بيمثلوا قد إيه كنسبة من كل جماهير الزمالك - يراجعوا نفسهم ويشوفوا مصلحتهم فين......وصلت الرسالة؟؟؟؟


    آسف على الإطالة وأشكر كل من قرأ موضوعى بتركيز حتى هذا السطر الأخير على صبره وطول باله وتفهمه وتعقله، راجياً أن يكون كلامى قد أفاده وأثر فيه بإيجابية...

    ReplyDelete
  12. ماك

    ايوة انا بفهم كورة اكتر منك طبعا لانى زملكاوى انت بتهيج فى الهوجة ... بص انا عندى كلمة حكمه كل ظالم ليه اللى يعيب فيه و كل اهلاوى ليه زملكاوى بيفهم كورة و مهما بيتغلب برضو بينيك فيه

    صباحك عسل

    --------------

    يسارى

    اجرى ياض ... كسم ابو تريكة يا عم و لا تزعل لاعيب ابن متناكة و امه جايباه من زنقة اتوبيس و كسم الاهلى على كسم تونس اللى بتنيكوا

    ReplyDelete
  13. amr

    انا مش فاهم الموضوع الطويل العريض دة هدفه ايه انت شايفنى مسلم و جاى تنصرنى ؟

    يا عم انا واحد كنت اهلاوى مع ان اهلى كلهم زملكاوية و بعد كدة بقيت زملكاوى بمزاجى و انا كبير فى السن و بروح الاستاد كل ماتش و بادفع فلوس فى النادى و طالع دينى كتابة فى كذا موقع علشان النادى دة

    يعنى لو جيبتلى دهب مش هاشجع دين ام الاهلى

    ReplyDelete
  14. من الاخر احنا شعب ضعيف الشخصية

    و شعب اهبل اصلا لما يفرحوا بتشجيع نادى بيكسب يبقى دة كويس ليهم علشان يعوضوا تراكيب النقص اللى عندهم

    يالا افرحوا بأبو تريكة

    ReplyDelete
  15. احه يا جمي مين اللي كاتب خطبة جمعه تحت دا ؟
    هههههههههههههه
    ايه يا عمونا انت عايز تقول ايه في الاختصار يعني انا مش هقرا كل دا
    دا اطول من التدوينه ذات نفسها

    صباحو عسل

    عايز اشوفك ياد يا جمي وحشني نييك

    ReplyDelete
  16. GEMYHOoOD
    مبدئياُ إسمى
    Amir
    مش
    Amr
    بس ما علينا

    كلامك باين منه إنك ما قريتش الموضوع بتركيز من أوله لأخره، لأنك ساعتها ردك كان هيختلف وما كونتش هاتقوللى
    ( انا مش فاهم الموضوع الطويل العريض دة هدفه ايه انت شايفنى مسلم و جاى تنصرنى؟)ا
    إنتماء الكورة مش زى إنتماء الدين...راجع النقطة دى فى الموضوع يمكن تقدر تجمعها!ا

    بالمناسبة أخوك مسيحى يعنى بلاش نجيب سيرة تنصير أو أسلمة منعاً للإحراج ليك وليا...

    هدفى من موضوعى زى ما وضحت فى آخره مش تحويل الزمالكوية لتشجيع الأهلى صرف كده...

    بدل ما يكون هدفك إنك تجادلنى وتقنعنى بعكس كلامى، إنسى إنى أهلاوى وحاول تاخد الكلام وتحلله بطريقة موضوعية...

    هل تشجيع الزمالك جايب فايدة ولا بالعكس جايب عكس ما ينتظر منه؟

    بالمنطق اللى أنا باتكلم بيه، الإجابة هى: لا
    فى إيدك تثبت عكس كده؟ حاول لو تفدر...

    طب مقتنع بالنقطة دى، يبقى ساعتها عندك حاجة من إتنين، يا تشوف نادى تانى يستحق التشجيع عن حق...يا تبطل تشجيع كورة لأنه فى نظرك لم تجد الفريق المستحق لذلك!ا
    إلا إذا إنت مصمم إنك تفضل فى مكانك حتى لو إنت عارف إنك غلطان، يبقى إنت ساعتها بتعند مع نفسك مش معايا كأهلاوى، وظبعاً إنت حر بنفسك وأدرى بمصلحتك...

    أنا مش عايز منك ترد عليا وتقول هل قررت تغير ولا تفضل زى مانت، الكلام ده لمصلحتك إنت وبس وماحدش له دعوة بقراراتك الشخصية...يعنى إنت بترد على نفسك مش عليا!!!ا

    أنا كل ما يهمنى إن الكلام أثر معاك بإيجابية وخلاك تراجع نفسك وتعيد النظر فى تشجيعك للزمالك.......

    ReplyDelete
  17. Amir

    سورى انى غلطت فى اسمك لان فى كذا حد بيعلق هنا بأسم عمرو فأكيد هاتلخبط

    موضوع مسلم و مسيحى أظن انا معروف عنى انى باتعامل مع البنى ادم من منطلق انه انسان ماليش بقة فى موضوع الديانات دة لانه بضان


    نيجى بقة للأهلى و الزمالك ... انت مصر عجباك ؟؟؟ مشرفاك يعنى ؟؟؟ طيب ما تروح تراجع نفسك فى كون انك مصرى . وتشوفلك اى بلد تانيه خد جنسيتها

    الفكرة انك سخرت من موضوع كلمة الانتماء و انه تشجيع و ليس انتماء لا يا سيدى تعالا بقة انا اعرفك او تسمحلى اعلمك ليه احنا بنشجع كورة او ليه انا متعصب تحديدا


    احنا كبنى ادمين محتادين اننا نتعصب و ننتمى و نبقى عنصريين علشان نعوض فارق اننا عايشين متقبلين الاخر و لأنى باتقبل الاخر فغى كل حاجة اكيد هايكون عندى منطقة لازم اشبع فيها العنصرية اللى بتجرى فى دمى لانى بنى ادم و علشان كدة بتعصب و ببقى عنصرى للفرقة اللى بحبها و بشجعها

    اما فكرة الكورة و احنا محتاجينها فى ايه لا يا سيدى محتاجينها جدا لاننا كبنى ادمين برضو لازم نخوض صراع ضد الاخر و الصراع الاكثر مدنية فى العصر الحديث كبديل عن التهام الاخر او قتله هو الكورة او الرياضة بشكل عام


    نيجى بقة لموضوع تغيير هويتى الزملكاوية !

    يا سيدى جاوب على دول

    - هوه شرط انى اشجع الفائز على طول ؟؟ امال مشجعين الاندية الدرجة التانيه و التالتة فى انجلترا دول بقة متخلفين و لا ايه ؟

    - هوه شرط انى مدام مصراوى ابقى اهلاوى ... يخى احا بجد على اللى قال كدة

    - هوه لازم النادى يفرحنى على طول .. افرض انا مازوخى يا جدع و بحب اعذب نفسى ؟


    انا شايف انى بشجع احسن نادى فى مصر دى وجهة نظرى انت شايف ان الهنود الحمر دول احسن نادى دى حاجة ترجعلك و يا سيدى انا بشجع الاقلية انا يسارى يا عم لازم ادافع عن حقوق الاقليات

    ReplyDelete
  18. برضه أصريت إنك ترد عليا مع إنى قايلك إنه مفيش داعى لأن الكلام لمصلحتك إنت بس...الفكرة مش إنك تجادلنى وتقنعنى برأيك، إنما تراجع الكلام ده مع نفسك وتشوف المنطق بتاعى له معنى ولا لأ بعديها تقرر بينك وبين نفسك إذا كنت هتغير ولا هتبطل تشجيع

    وإنت حتى بدل ما تحاول فى ردك على موضوعى-اللى لسه واضح إنك مش قاريه كويس- تتناوله بفكر منطقى معقول زى مانا كاتب ... تقوم تدينى ردود جزافية إرتجالية وكأنك بتدافع عن شرفك!!!

    عامةَ، بما إنك رديت وعايزها مناقشة مفيش مانع...

    ألذ حاجة إن الرد علي آخر تعليق ليك مش محتاج منى غير إنى أعيد كتابة كام جزئية من موضوعى للرد عليك!!!

    (احنا كبنى ادمين محتادين اننا نتعصب و ننتمى و نبقى عنصريين علشان نعوض فارق اننا عايشين متقبلين الاخر...)
    سيادتك خليت التعصب والعنصرية عقيدة؟؟؟ وهو ده على أساسه اللى بيتبنى الإنتماء؟؟؟
    طب خد الرد ده من موضوعى
    "احنا كبنى ادمين محتادين اننا نتعصب و ننتمى و نبقى عنصريين علشان نعوض فارق اننا عايشين متقبلين الاخر و لأنى باتقبل الاخر فغى كل حاجة اكيد هايكون عندى منطقة لازم اشبع فيها العنصرية اللى بتجرى فى دمى لانى بنى ادم و علشان كدة بتعصب و ببقى عنصرى للفرقة اللى بحبها و بشجعها"

    (اما فكرة الكورة و احنا محتاجينها فى ايه لا يا سيدى محتاجينها جدا...)
    طب بص الحتة دى برضه من موضوعى
    "قد يقول البعض منكم "لماذا تأخذ التشجيع بهذه الجدية والحساسية وتبالغ فى الكلام عنها؟؟؟ التشجيع حرية شخصية وهى كما قلت ليس شيئاً جوهرياً!!!"

    سؤال وجيه. فعلاً التشجيع شىء بسيط وهو لا يستحق كل هذا الكلام، لكن يجب أن يؤخذ بعين الإعتبار أنه وسيلة للتفريغ عن الكبت والمشاكل التى نعيشها فى حياتنا. من هنا يصبح التشجيع مهماً لأنه أصبح جزء مؤثر لا يستهان به من حياتنا.
    فإذا كان التشجيع لا يؤدى وظيفته المطلوبة منه بل على العكس يزيد من همومنا وأوجاعنا وأحزاننا، فيجب أن نعالج هذه المشكلة بطريقتين...إما أن نبحث عما يتسحق تشجيعه ونستطيع عندئذٍ تفريغ كبتنا فيه، أو أن نلغى هذا التشجيع من قاموس حياتنا طالما لا نجد ما يستحق التشجيع!!"

    (هوه شرط انى اشجع الفائز على طول ؟؟ امال مشجعين الاندية الدرجة التانيه و التالتة فى انجلترا دول بقة متخلفين و لا ايه ؟)
    الرد وتخيل هو كمان من موضوعى
    "الرد على الكلام ده هو إنه أيوه صح مش لازم الكل يشجع الأحسن، لأن لو الناس إتفقت على سلعة واحد لبارت باقى السلع. أكيد لازم الجماهير تبقى موزعة بنسب معينة على الفرق لعمل تكافؤ بينهم... الكلام ده يمشى على أندية أوروبا لأنهم محترفين والمستوى بينهم متقارب ومافيش فروق شاسعة ما بينهم، واللى بيبقى على القمة مش بيقعد عليها لوقت طويل...إنما لو جيت تطبق الكلام ده على أهلى وزمالك تلاقى فرق شاسع بين الإتنين، والزمالك بيتظلم لما يتحط فى مقارنة مع الأهلى ويسموه "القطب الثانى" ويسموه مباراته مع الأهلى "مباراة قمة"، بكده مايكونش فيه تكافؤ من أساسه!!!
    بس مش معنى كده إن الحل هو إن كل جماهير الزمالك تروح الأهلى، لأ مش كده! أنا بأخاطب الزمالكاوية اللى لسه فيهم عقل - الله أعلم بيمثلوا قد إيه كنسبة من كل جماهير الزمالك - يراجعوا نفسهم ويشوفوا مصلحتهم فين......وصلت الرسالة؟؟؟؟"

    الغريب فيكم يا معشر الزملكاوية إنكم تقولوا إيه المتعة إنى أشجع فريق يكسب على طول، وفى نفس الوقت لما يخسر الأهلى ما تصدقوا تطلعوا الكبت اللى جواكم!!!!
    هل من الغباء تشجيع منظومة ناجحة أغلب الوقت؟؟؟ يبقى عندى فريق يفرح الواحد لمدة طويلة ويحزنه فترات قصيرة ويسيبه؟؟؟
    يعنى أستذكى عقلى الفقرى وأختار أزبل فريق فى العالم بيخسر على طول عشان يبقى فيه إثارة؟؟؟؟

    ( هوه شرط انى مدام مصراوى ابقى اهلاوى ... يخى احا بجد على اللى قال كدة )
    وأنا ماقولتش كده يا فناس... وللمرة الدشليون راجع موضوعى بتركيز لو عندك دماغ للكلام...

    (هوه لازم النادى يفرحنى على طول .. افرض انا مازوخى يا جدع و بحب اعذب نفسى ؟)
    خلاص يبقى إنت حليت المشكلة، وبتعترف إنك مريض بالعذاب وشخص فقرى...وعلى أساس كلامك -اللى بتدين بيه نفسك- يبقى كل الزمالكاوية مرضى زيك!!!!!

    طبعاً كل مشجع شايف ناديه أحسن نادى فى العالم، يا ترى إيه خى الحقيقة على أرض الواقع؟؟؟؟

    ReplyDelete
  19. طيب لما انت موافقنى على كل كلامى

    ايه المشكلة ؟؟؟

    اها انت شايف انى لازم افكر فى جدوى تشجيعى لحاجة مش بتفرحنى ؟

    طيب ماهو انا و انا فى سن اصغر كان الزمالك هو اللى بيكسب بس و كان حاصد بطولات افريقيا و الكاس و الدورى دلوقت لما انقلبت الاية المفروض انى ما ماشجعوش

    يبقى نعيش منافقين و متبعين لأهوائنا قوى كدة و نعيش بمبدأ مات الملك عاش الملك ؟

    ReplyDelete
  20. شوف بما انى زملكاوية متعصبة فأحب ابلغك انى بحترمك وبعزك جدا جدا وده بسبب حبك للزمالك نادى البطولات والتاريخ مش مجرد نادى ظهر طفرة فى الكام سنة الاخيرة ولا ابو تريكة الى بقاله ستين سنة فى الملاعب بهزر طبعا
    متزعلش صدقنى انا شايفة ان مستوى اللعب زاد طبعا وكانت اكتر الهجمات بيضا زملكاوية لكن هوا الحظ العاثر مش اكتر كمان عدد الان>ارات الكتير اوى وهتافات الجمهور الاهلاوى الغير محترم الى كان فى الملعب وقتها كل ده شتت تركيز اللعيبة الزملكاوية وطلعهم عن شعورهم
    انا متهيالى ان الجمهور الاهلاوى بقت شغلته الفتونة والبلطجة وتشتيت تركيز اللعيبة بتوع اى نادى تانى بيلعب مع الاهلى

    متقلقش خليهم يعشيولهم يومين..لكن الناس كلها عارفة ايه هوا الزمالك من زمان مش من كام سنة
    وانا يشرفنى انى اتعامل مع زملكاوى محترم زيك

    ReplyDelete
  21. بنت الشلبية

    الله يكرمك بس كويس انتى شكلك زى كل الزملكاوية بتفهمى كورة

    نيهاهاهاها

    حتى بناتنا بيفهموا كورة مش عجيبة دى ان كل زملكاوى فعلا بيفهم كورة

    ReplyDelete
  22. انا والحمد لله ماليش فى الكرة دخلت الموقع صدفه بس للاسف وجدت الفاظ غايه قله الادب هىل تلك هى الرياضه؟
    الله يحرم الادب والرياضه

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. شكرا على ردك المؤدب عندي و عندك
    بس دي اخر مرة هاعلق عندك
    شكرا يا عم محمد
    انت لسه ماتعلمتش برضه؟؟
    ياخسارة

    ReplyDelete
  25. يا عم انا ردودى كدة

    و ا>ا كنت بتتقمص اقفل مدونتك احسن

    ReplyDelete
  26. نفسي مرة الزمالك
    يكســب!!
    تحــياتي

    ReplyDelete
  27. ولا يهمك يا جيمى الزمالك عمره ما هيتعدل حاله الا لما البلد تنضف
    اصل دى علاقة و تطيدة بين ان الوساخة بترفع الوسخين
    و البلد ملايانة و ساخة رئيس و حكومة و اتحاد كورة و ناس وسخة كتيير

    اصبر بكرة الشمس تطلع و الميكروبات كلها تموت
    انا حضرت ماتش الزمالك والاهلى عالكاس يوميها شفت هناك بس اختفيت انت فى لحظة
    انا كتبت تدوينة عن اليوم المشئوم ده

    http://zamalek-bloggers.blogspot.com/

    سلاااام يا جيمى

    http://ana-7orr.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. اتعودنا خلاص على عدم الفرح
    منه لله بقي جمهور الاهلى عكننا بزيادة بسبب شيكابالا
    هو ليه جمهور الزمالك مش بيشتم حد من الاهلى ويعقده ف اللعب زى ابو تريكة مثلا

    عجبنى قوى انتى اهلى anti ahly

    ReplyDelete
  29. Hi there,

    You are chosen to represent your country in the first international blog
    WUB (World United Bloggers)

    The aim of this blog is to prove to the world that differences in language, religion,race and nationality do not make us hate each other and we can make this world better if we express our opinions with respect to others.

    If you agree to join us please send e-mail with your nick name , age , country and your blog address to sharm_lover@hotmail.com where you will be sent an activation mail which makes you entitled to contribute in WUB, your name as one of the contributor will automatically be updated.Please read the rules before you start any posting in WUB where you will also find the aims of this WUB.

    Thanks
    Chief WUB,


    Sharm .

    www.worldub.blogspot.com

    ReplyDelete